Alting Blaaner som Kiærminder, Venligheden og Portalen,
Randi & Katrine, 2021
Portalen, der er bygget op som en egetræskonstruktion, går motivisk i dialog med Rønnebæksholms karakteristiske takkede gavle. Imellem fagene af lodrette og vandrette stolper, danner buerne mønstre, der forbinder portalen til den organiske natur. Den symmetriske portal er placeret centralt i overgangen mellem Rønnebæksholms park og have. Dens udformning er som et ansigt, der plirrer med øjnene hen til Venligheden og lukker den besøgende ind gennem dets gab. Portalen skaber en overgang og forbinder de to haver, der før var gemt væk fra hinanden bag et tæt hegn af buske, træer og krat. Nu indgår den sammen med det nye hegn og dens mindre søskendeportal i den anden ende af haven, i en ny fortælling, hvor Haven og Parken er adskilte og dog tæt forbundne visuelt og fysisk.
Venligheden ligger i parken og tilhører Rønnebæksholm. Pavillonen blev opført i årene 1852 til 1854. Bygherren var Marie Toft og arkitekturen er tilskrevet J. D. Herholdt eller M. G. Bindesbøll. Pavillonen blev opført til N.F.S Grundtvig, som var gift med Marie Toft. Grundtvig navngav pavillonen Venligheden og skulle fungere som Grundtvigs digterpavillion. Pavillonen er en kvadratisk bygning i en etage med tagterrasse og et ottekantet hjørnetårn, som afsluttes af en svejfet kuppel og et flag med initialerne af Marie Toft og N.F.S Grundtvig. I digterpavilionen Venligheden har Randi & Katrine været dybt berørte af historien om Marie Toft og Grundtvigs kærlighedshistorie, der endte så brat ved Maries tidlige død. Den lille Pavillon Venligheden er et symbol på den kærlighed og den gave Marie skænkede til ham og anerkendte hans gerninger.
Når man træder indenfor i bygningen, savnede kunstnere midlertidig, at man kunne mærke historien, den sorg og kærlighed og det uforløste, i og med at Grundtvig aldrig fik muligheden for at benytte pavillon, der var givet ham. Andre farver alle svinder, alting blåner som kærminder, skrev Grundtvig i et digt, kort efter Marie Tofts tidlige død. Det udtrykker hans dybe sorg over tabet af sin elskede. Randi & Katrine har ladet den blå farve være gennemgribende i det rum hvor Grundtvig skulle arbejde, tænkt og røget pibe, hvis historien havde gået anderledes. Nu fyldes rummet i stedet med himlen og havets farve og med den blå Kærminde blomst, der udgår fra rummets fire hjørner. I rummet står en chaiselong og her bliver Grundtvig til stede, i form af en stor pibe, der bærer hans ansigt. I det lille kammer vil man som besøgende kunne sidde i et gult rum – et solrigt rum, der når lyset skinner ind ad de små vinduer får rummet til at gløde og danner et spil af lys på det store vægmaleri malet i gule farver. Det indgyder, at trods sorg og tab, står solen stadig op – I al sin glans nu stråler solen. Denne nye kommission går i dialog med det nye udendørs værk også af Randi & Katrine i forlængelse af Venligheden henimod Herregårdshaven med et nyt udformet hegn og de imponerende indgangsportaler til haven.
Tak til Næstved Kommune, den nedlagte fond Nithona-fonden, KNO-fonden og Statens Værksteder for Kunst. Tak til Kultur-og Demokratiudvalget, Team Ejendomme, Park & Vej, Malermester Birthe Olsen, Tømrerfirma Ejvind Nielsen A/S, H. Nielsen & Søn AS, JUUL & KILDEMARK, Rådgivende Ingeniører FRI og Kirsten’s Dekoform.