Skulpturelle værker i Rønnebæksholms Park
I sommeren 2020 havde Rønnebæksholm den glæde at kunne præsentere to nye kunstværker i parken. De to værker er skabt af kunstner Lilibeth Cuenca Rasmussen, en erfaren performancekunstner der også beskæftiger sig med andre materialer og medier herunder skulpturer.
Prospherous Pal (2014) er en forstørret version af en fertilitetsamulet fra Filippinerne. Værket og amuletten inkorporerer ikonografi fra både naturreligion og katolicisme i form af Santo Nino-figuren (Jesu-barnet), som er et yndet motiv på Filippinerne. Prospherous Pal er en sammensmeltning af disse to religioner og deres indbyrdes ikoner.
Cornucopia (2019) er et otte meter langt overflødighedshorn. Overflødighedshornet som symbol stammer fra antikken eksempelvis fra myten om Zeus´ plejemor, nymfen Amalthea, og hendes gedehorn og henviser til overdådighed og næring. Værket er skabt i pileflet; et håndværk der stammer helt tilbage fra stenalderen og som har haft en uvurderlig nytteværdi i et utal af sammenhænge.
De to værker Prospherous Pal og Cornucopia blev indviet på Rønnebæksholm i forbindelse med Sankthansaften 2020, hvor kunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussen lavede performancen Alt er kun til låns!, der blandt andet indeholdt en procession gennem parken med det store overflødighedshorn. Værkerne er støttet og deponeret af Ny Carlsbergfondet. Se performance videoen her.
Ved indgangen til parken kan man opleve værket Gentagelser (2017) af Peter Olsen. Motivet er genkendeligt, idet vi kender griffen fra mytologien, hvor den typisk bevogter og beskytter indgangen til det ukendte, skatte og hellige steder. Peter Olsen har her transformeret griffens funktion og placering endnu en gang fra det mytologiske til det ordinære. Det oprindelige grifgelænder har han modelleret op i skala, støbt i aluminium og placeret det på granitsokler, i en række af fem, så gelænderet på samme tid forbliver genkendeligt og alligevel totalt fremmed.
På vej op ad alléen ses på højre hånd Vision (1996-97) af Børge Jørgensen. Værket er skabt i bøjet stål, og efterhånden som I bevæger jer forbi, vil formen på værket skifte. Skulpturen blev skænket af Nithona-fonden i 1999.
I parken står René Schmidts Beacon for People (2008). Skulpturen er et modsatrettet stykke kunst: den optager tydelig plads i rummet, men ved nærmere øjekast ses, hvordan værket folder sig om sig selv. Værket er på en og samme tid bombastisk og skrøbeligt.