11 juni 2022 – 7 august 2022
00:00
You Might Wanna Stay Over. Ursula Reuter Christiansen & Adam Christensen
Udstillingen åbner lørdag den 11.juni, kl.12.00-17.00. Læs om udstillingsåbningen her
I løbet af sommeren 2022 bringes Adam Christensen og Ursula Reuter Christiansen sammen i en tværgenerationel og dialogbaseret udstilling på Rønnebæksholm. Hjemmet som rum og klang er tema for denne sommerudstilling, hvor en række værker af de to anerkendte kunstnere stilles sammen for første gang. Tematikken ligger Rønnebæksholms rum nær. Herregården var et hjem til helt op i 1990’erne. Lysekronen, pejsene, bygningens havesal og hjørnestuer vidner herom. I de sidste 700 år har Rønnebæksholm været hjemsted for mange; adelen, overklassen og lejerne. Blandt de mest prominente var selvfølgelig N. F. S. Grundtvig, Marie Toft samt den progressive og feministiske forfatter Mathilde Fibiger, som parret i en periode husede. Når Ursula Reuter Christiansen og Adam Christensen er sat sammen i denne udstilling, er det blandt andet for at udforske det, som hver deres praksis allerede undersøger, nemlig hjemstavn, familiehistorier, rejser ind i fantasien, drømmesyn og barndomsminder samt fremtidens ruinerede billeder.
Gennem et bredt udsnit af værker, der spænder over maleri, skulptur, video, tekstilværker og performance, udforskes både rumlige og mentale grænsedragninger. Adam Christensen og Ursula Reuter Christiansen arbejder med at fremkalde genstandenes og materialernes performativet og efterliv. I udstillingen vises nye og ældre værker. Herunder værker som aldrig har været udstillet i institutionelle sammenhænge før.
Ursula Reuter Christiansen og Adam Christensen arbejder begge i autobiografiens grænseland. Reuter Christiansens værker i udstillingen er koncentreret om maleriet. I værket Die Puppe har Reuter Christiansen haft et familiefoto som forlæg. Den sortklædte figur, der i sine lange arme holder en lille dukke, er et eksempel på hvordan de autobiografiske optegnelser udtværes og gøres til malerkunst. De fine blyants-optegnelser, som anes i moderfigurens ansigt, er malet over af nogle optakt hvide og fede penselstrøg. Den biografiske historie træder således i baggrunden, udtværes og gøres usynlig for beskueren. Den virkelighedstro gengivelse svinder ind i maleriet som et slags spøgelse. Overfladen, kulissen, figurationen og ekspressivitet er vigtige værktøjer i begge kunstneres behandling af de psykologiske dramaer som beskriver deres kunstneriske univers. Gennem stærk metaforik og et tydeligt symbolsprog formår den følelsesmæssige direkthed alligevel at transformere sig hen i det tvetydige. Som hos Ursula Reuter Christiansen tager Adam Christensens værker udgangspunkt i personlige oplevelser, som han uddyber med fiktive elementer. I sine videoer, performances og installationer iscenesætter Christensen det hjemlige og stiller det daglige til skue, hvorved dets teatralitet brydes af intime og stille øjeblikke. I hans store og håndsyede tekstilværker, vokser figurer ud af lange gardiner ligesom meter lange stykker stof syes sammen til en slags collage, der både er et værk i sig selv, og en beklædningsgenstand Christensen iklæder sig når han performer.
Adam Christensen født 1979, Aylesbury, England. Uddannet fra den Europæiske Filmskole i Ebeltoft og fra Goldsmith i England. Adam Christensen arbejder performativt, tværæstetisk og skaber installationer med store tekstiler og video. Adam Christensens udstillingspraksis får dermed karakter af teatralske scener, som iscenesættes omkring den performede karakter, der synger eller beretter – om hjertesorg, melankoli, ensomhed og hverdagens trivielle dramaer. I 2021 modtog Adam Christensen Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Han er bosat i London, og har udstillet i både nationale og internationale sammenhængen. Senest med soloudstillingen Küss mich, bevor du gehst, på Kunstverein Harburger Bahnhof, i Hamborg.
Ursula Reuter Christiansen født 1943, Trier, Tyskland. Uddannet 1969 som elev af professor Joseph Beuys fra Akademie der Künste, Düsseldorf. Fra 1969 bosat i Askeby på Møn. Professor ved kunstakademiet i Hamburg (HfBK) 1992-97 og professor i malerkunst ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København 1997- 2006. Repræsenterede sammen med Henning Christiansen Danmark på Venedig Biennalen i 2001. Siden 1971 har hun arbejdet med skiftende værkformer i performance, installation, skulptur og maleri. Hendes tværæstetiske praksis er kendetegnet af et her&nu formidlet i en stærk ekspressivitet, drevet frem af poetiske understrømme og dystre fortællinger. I 2022 modtog Ursula Reuter Christiansen Thorvaldsen Medaljen – den højeste udmærkelse, Akademiet kan tildele en kunstner inden for den frie kunst.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Beckett Fonden og 15. Juni Fonden.
Udstillingen er kurateret af Mai Dengsøe og rejser til MSJ – Kunstmuseet i Tønder til marts 2023.
Billede: You Might Wanna Stay Over. foto: Malle Madsen