23 oktober 2022
14:00 - 15:30
person – i bevægelse – performativ samtale

Velkommen til den første intervention i det rejsende projekt person i bevægelse på Rønnebæksholm.
Med en serie af interventioner på tværs af landet samt en publikation kalder person – i bevægelse på en frisættelse af køn og magtfordeling i det danske sprog og samfund. Gennem udstilling og flerstemmige samtaler bidrager projektet til en øget nuancering af herskende strukturer og forestillinger om krop, ligeværd og medmenneske – med et ønske om, at mangfoldighed og inklusion sikres i alle forsamlinger.
Interventionerne sker mellem oktober 2022 og maj 2023 på henholdsvis Rønnebæksholm i Næstved, Copenhagen Contemporary, Kunsthal Nord i Aalborg samt på Kunsthal Aarhus, som tager form gennem visning af kunstfilmen person af Marie Thams (2022) og performative samtaler med projektets 15 medvirkende kunstnere, forskere, forfattere og erhvervsledere.
På Rønnebæksholm i Næstved kan kunstfilmen opleves d. 13. til d. 23. oktober 2022 torsdag-søndag 12.00-17.00. Læs mere om kunstprojektet her.
23. oktober kl. 14.00-15.30 inviteres til den første performative samtale, hvor dramatiker og forfatter Elias Sadaq, podcasterne Ingrid Baraka og Naima Yasin, forfatter og forlægger Shëkufe Tadayoni Heiberg, billedkunstner Marie Thams og kurator Rebekka Elisabeth Anker-Møller udfolder essentielle spørgsmål om inklusion, magtstrukturer og retten til at definere eget liv og værd. Samtalen modereres af Mary Consolata Namagambe.
Samtalen sker i forbindelse med Rønnebæksholms årlige kulturbegivenhed ‘Tak for Venligheden’.
Praktisk information: samtalen finder sted på 1.sal i Herskabsstalden, hvor der findes en elevator. Det er gratis at deltage og tilmelding ikke nødvendig. Læs mere om det samlet program for Tak for Venligheden her.
person – i bevægelse er initieret og udviklet af billedkunstner Marie Thams og kurator Rebekka Elisabeth Anker-Møller.
Projektet er støttet af Statens Kunstfond, Beckett-Fonden, Knud Højgaards Fond og Næstved Kommune.
Billede: person af Marie Thams, 2022, (video stills).