12 marts 2022
12:00 - 17:00
No Stranger or Lover to Me – Maria Zahle. Med Phyllida Barlow, Christine Clemmesen, Anthea Hamilton og Hannah Heilmann
Åbningsdag 12. marts kl. 12.00-17.00
I forbindelse med åbningen arrangeres en bus fra København til Rønnebæksholm. Book billet her
kl.13.00, velkomst ved leder af Rønnebæksholm Lotte Juul Petersen og åbningstale ved kunsthistoriker Bente Scavenius.
kl.14.00-15.30, performance af Fabian Peake og samtaler mellem kunstnere Phyllida Barlow og Maria Zahle modereret af Rønnebæksholms kurator Mai Dengsøe.
I nærværende udstilling udfordrer Zahle ikke blot værkbegrebet, men hele idéen om en soloudstilling. I No Stranger or Lover to Me har hun udvidet soloformatet og inviteret fire kunstnere, som hun beundrer ind i sit univers. Med deres værkbidrag væves Zahles egen produktion ind i en større, kontekstualiserende ramme. Som beskuer træder man ind og ud af de forskellige æstetiske fællesskaber, der præsenterer collage, fotografi, skulptur og installation i tæt dialog med performative digte og levende musik.
Fælles for de udstillende kunstnere er, at deres værker insisterer på det åbne og uforudsigelige møde af ofte poetisk og kropslig karakter. En beskuer bliver hermed en aktiv medspiller i betydningsdannelsen af værkerne, og ikke blot en passiv beskuer. Kunstnerne er optagede af samspillet mellem publikum, rum, og værk og i både de enkelte værker og i udstillingen generelt undersøges det som eksisterer i mellemrum og med processen i fokus.
Maria Zahles arbejde er rumligt i bredeste forstand, og sociale fællesskaber får flere dimensioner idet Phyllida Barlow, Anthea Hamilton, Hannah Heilmann og Christine Clemmesen ikke blot præsenterer deres værker, men helt bogstaveligt udstiller kunstneriske forbindelser og venskaber for beskueren.
No Stranger or Lover to Me, udstillingens titel og et citat fra et af Zahles digte, er et negativt udsagn, hvor fokus hverken er den ukendte eller den elskede, og det får os nok til at spørge: hvem så? Med titlen peger udstillingen på relationen, både mellem de udstillende kunstnere, og på os mennesker, rum, og værker i mellem. Den peger på variationen i de følelsesmæssige relationer, der bærer vores liv, både derhjemme, derude, og lige her.
Udstillingen præsenteres i tæt dialog med et poesi- og musikprogram den 30. april med bidrag fra blandt andre forfattere og kunstnere Ed Atkins, Shadi Angelina Bazeghi, Ida Marie Hede, Fabian Peake, og musikere Squares & Triangles og Selvhenter, samt kunstnere fra Rønnebæksholms Pigmenthave. Den 28. maj afholdes en naturfarvningsworkshop i Pigmenthaven i Herregårdshaven under det årlige Havemarked.
Udstillingen er generøst støttet af Beckett-fonden, Hoffmann og Husmans Fond, Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond, Knud Højgaards Fond, Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst, Det Obelske Familiefond, Zeuthens Mindelegat og Aage & Johannes Louis Hansen-Fond. Udstillingen er en del af FællesRum – et residency og kunstnerisk program på Kunsthal Rønnebæksholm, støttet af Det Obelske Familiefond.
Om de udstillende kunstnere
Maria Zahle (1979) har studeret på The Slade School of Fine Art og på Royal Academy Schools, London. Zahles praksis er tværdisciplinær og hun arbejder med skulptur, tekstil, collage, og poesi. Skulpturel vævning og plantefarvning har i de seneste år været en central del af hendes praksis. Zahle har i mange år udstillet internationalt på bl.a. Kettle’s Yard, Cambridge, Yorkshire Sculpture Park, UK, og Arcade, Bruxelles. Siden hun flyttede tilbage til Danmark har hun i samarbejde med Jason Dungan drevet Polychrome – en platform for performance, musik og samtaler om kunst.
Phyllida Barlow (1944) har de sidste seks årtier arbejdet med skulptur og objekter, men er særligt kendt for sine installationer i stor skala. Barlows proces er præget af en klassisk skulpturel tradition, som hun sætter på spidsen med et råt materialevalg og heftige konstruktioner. Med sin nysgerrige tilgang og enorme værkproduktion har hun stor betydning for en yngre generation af kunstnere. Barlow har udstillet bredt på tværs af internationale institutioner herunder Tate Modern, London, The British Pavillion, Venedig Biennalen, og Kunsthalle Zürich. Barlow bor og arbejder i London.
Christine Clemmesen (1979) stiller med sine fotografiske værker spørgsmålstegn ved fotografiets repræsentative evner. Arbejdet bruger farve, præcision og overflade til at engagere rum og krop på forførende og overraskende måder. Clemmesen har studeret fotografi på Glasgow School of Art og skulptur på The Slade School of Fine Art i London. Clemmesen har været bosat i Athen, Istanbul, Rom, London og Glasgow men bor og arbejder nu i København. For nyligt har hun udstillet på Fotografisk Center og er nomineret til FOAM Paul Huf Award 2022.
Anthea Hamilton (1978) arbejder tværdisciplinært med æstetiske og performative installationer. Med absurde sammenstillinger af mønstre, billeder, og objekter skaber hun rum til at man som publikum bliver en aktiv medspiller. I værket Brick bliver rummet vendt på vrangen af et tapet med murstensmotiv, et mønster som går igen i et til kunstneren skræddersyet jakkesæt. Hendes værker har blandt andet været præsenteret på Kettle’s Yard, London, Palais de Tokyo i Paris og Thomas Dane Gallery, London. I 2016 var Hamilton nomineret til Turner-prisen. Hamilton bor og arbejder i London.
Hannah Heilmann (1978) arbejder inden for en tværmedial og performativ kunstpraksis, der sætter subjektiviteten, kunstnerrollen og kunstværkets status på spil. Heilmann problematiserer kunstens autonome status, hvorfor værkerne ofte antager karakter af rekvisitter, kostumer eller social interaktion. Heilmanns værker opererer i spændingsfeltet mellem det kollektivistiske og det intimt selviscenesættende. Hun har senest udstillet på Den Frie, Ariel, og Gas9, København og er desuden lektor ved det Kongelige Danske Kunstakademi i København.