• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til footer

Rønnebæksholm

  • Om os
    • Mission og Vision
    • Rønnebæksholms historie
    • Nyhedsbrev
  • Organisation
  • Støt os
    • Støt os
    • Venneforening
    • Bliv frivillig
    • Bliv sponsor
    • Tak til
  • English
    • English
    • Visit Rønnebæksholm
    • Exhibition and events
    • History of Rønnebæksholm
  • Besøg
    • Cafe og bogbutik
    • Voksenomvisninger
    • Børn og unge
    • Parken og Herregårdshaven
    • Kunst i parken
  • Udstillinger
    • Aktuel udstilling
    • Kommende
    • Tidligere
  • Det sker
    • Aktuelle begivenheder
    • Tidligere begivenheder
  • Børn og unge
    • Børn og unge
    • Undervisning til børn og unge
    • Billedskolen Storstrøm
    • Talentskolen
  • Møder & Kurser
    • Møder & Kurser
  • [Tips mm]
    • Tips & vejledninger
    • todo
      • Archive-skabelon
      • Sitemap
      • Udstilling

8 februar 2020 – 14 juni 2020

Bog til Astrid Holm & Co.

Bog til Astrid Holm & Co.

NY BOG OM ET GLEMT KAPITEL I DANSK KUNSTHISTORIE

Hvem var Astrid Holm? Hvordan var vilkårene for kvindelige kunstnere i begyndelsen af det 20. århundrede? Og hvilke kunstneriske visioner havde de? Det og meget mere kan man læse om i bogen Astrid Holm & Co., som udgives i forbindelse med Øregaard Museums udstilling med samme titel. Bogen er skrevet af kunsthistoriker Hanne Abildgaard, der har behandlet et stort og ukendt materiale, som kaster lys over en vigtig, men hidtil overset fortælling om dansk modernisme.

Med et skarpt øje for kilder i arkiverne har Hanne Abildgaard gennemført et stykke kunsthistorisk grundforskning, som har et fornyende sigte: At fortælle om Matisse-eleven Astrid Holm (1876-1937) og hendes kreds ved at inddrage hidtil underbelyste forhold i datidens kunstliv. Målet har været at skrive kunsthistorie med et bredere perspektiv, som medtænker de kønsspecifikke vilkår, der ikke tidligere har været integreret i den almene forståelse af perioden. Bogen former sig derfor ikke som en traditionel monografi, men som en kollektiv fortælling. Her får vi præsenteret de positioner i kunstlivet, som Holm og hendes kreds måtte navigere i. I denne kontekst bliver det tydeligt, hvordan de forsøgte at finde veje og muligheder i et miljø og en tid med mange forhindringer.

I bogen er Astrid Holm således den røde tråd, som vi følger nogenlunde kronologisk, fra hun begynder sin uddannelse i 1900-tallets første årti til hendes død i 1937. Undervejs placeres hun lidt i baggrunden, når Abildgaard redegør for vilkårene på kunstuddannelsen, strukturelle og kunstpolitiske forhold og de strategiske manøvrer, Holm og hendes kolleger må gøre for at få fodfæste på kunstscenen. Det hele er med til at skabe den nødvendige kontekst for at forstå de kunstnerliv, Holm og hendes kvindelige kunstnerkammerater fik. Foruden Holms nærmeste kunstnerkammerater, danske Ebba Carstensen (1885-1967), svenske Vera Nilsson (1888-1979) og islandske Júlíana Sveinsdóttir (1889-1966), introducerer Abildgaard også en række af Holms andre, kvindelige kunstnerkolleger, der ellers ville være så godt som ubeskrevne i dansk kunsthistorie. Abildgaards veldokumenterede fortælling lægger hermed fundamentet for et felt, hvorfra andre forskere kan tage afsæt.

Med bogen foreligger der således for første gang en redegørelse for, hvordan datidens vilkår og magtstrukturer i kunstlivet formede sig for en selverhvervende gruppe af modernismens kvinder, og hvilke konsekvenser det fik på kort og langt sigt – fra uddannelsesforholdene på Kunstakademiet, uddeling af rejselegater, kulturpolitik, udstillingsvirksomhed og foreningsliv i Danmark til repræsentation, eller mangel på samme, på de danske kunstmuseer.

Abildgaards faglige overvejelser og refleksioner over projektets placering i en større forskningstradition kan man finde i bogens epilog. Derudover er bogen udstyret med et fyldigt noteapparat inklusiv en arkivoversigt, som vidner om det store kildemateriale, forfatteren har inddraget i sin forskning. Til sidst er der opstillet en liste over de værker, samt en bibliografi og et navneregister, så man nemt kan finde frem til de kendte og ukendte navne, som behandles i bogen.

Bogen forhandles i Kunsthal Rønnebæksholms butik til 279 kr. Den kan også bestilles via e-mail til info@roennebaeksholm.dk


Footer

700 års jubilæum og 2021 Årsprogram

Rønnebæksholm præsenterer årsprogram og samarbejder 2021. Året 2021 markerer Rønnebæksholms 700 års jubilæum. Læs mere her.

FællesRum – et nyt residency og kunstnerisk program på Kunsthal Rønnebæksholm

Det med stor glæde, at Rønnebæksholm kan offentliggøre et generøst tilsagn om en treårigbevilling på 1,8 mio. kr. fra Det Obelske Familiefond. Læs mere her.

Maries Rum

Nyt spændende online podcast program om tro, eksistens og livsforandrende erfaringer. Læs mere her.

Kan vi låne dit ægte tæppe?

Under udstillingen Soil.Sickness.Society vil billedkunstner Jakob Jakobsens installation ‘Gulvet fra Hospital for selvmedicinering’. Læs mere her om at udlåne dit ægte tæppe.

Skattejagt hele året på Rønnebæksholm

På Sporet af Rønnebæksholm – En skattejagt der rejser tilbage i tiden. Læs mere her.

Det Æstetiske Øre

Det Æstetiske Øre er et lydbaseret kunstprojekt med kunstnerne Olga Benedicte, Kristian Byskov, Ragnhild May og Jenny Gräf Sheppard, udviklet i samarbejde med Kunsthal Rønnebæksholm og kurateret af freelance kurator Iben Bach Elmstrøm. Se og læs mere her.

RØNNEBÆKSHOLM
RØNNEBÆKSHOLM 1, 4700 NÆSTVED
INFO@ROENNEBAEKSHOLM.DK

Telefontider
TLF. +45 55 72 47 24
man-ons 9-15 / tor-fre 9-17 / lør-søn 12-17
Åbningstider
Torsdag-søndag og helligdage
KL. 12.00-17.00

 
Tilgængelighedserklæring
Nyhedsbrev fra Rønnebæksholm

Design : Dan Eggers  /  Wordpress-implementering : Biberkopf