10 januar 2016 – 3 april 2016
Grethe Bagge
Grethe Bagges lange kunstnerkarriere har fuldt ud gjort hende fortjent til en plads blandt det 20. århundredes mere virtuose og interessante kunstnere på dansk jord, men den bredere anerkendelse har hidtil ladet vente på sig. Takket være et samarbejde mellem de to lokale kultur- og uddannelsesinstitutioner – Rønnebæksholm og Marjatta – vil en større del af hendes livsværk langt om længe blive vist for offentligheden.
Grethe Bagge (1925-2012) var billedhugger, grafiker og maler. Hun viede hele sit liv til kunsten og vandt mange priser for sit værk. Grethe Bagge havde et særligt blik på verden og en evne til at skabe værker, der vokser sig større i mødet med beskueren. Hendes motiver spænder fra portrætter, landskaber og modelstudier til mytiske, spirituelle og kristne temaer. I udstillingen præsenteres hendes rejse fra billedhuggeriet ind i maleriets farver og former, og den forunderlige verden som her åbenbarer sig. Har man nogensinde haft fornemmelsen af, at der må være noget mere, noget andet, eller noget, der endnu er uforklarligt, bag det, vi umiddelbart ser og mærker i verden, er Grethe Bagges værker en mulighed for at få et blik på en spirituel dimension i kunsten, som ellers har haft tendens til at blive marginaliseret, ikke bare i kunsthistorien, men også i vores generelt mere og mere fortravlede og materialistiske samfund.
Grethe Bagge havde en nær tilknytning til Marjatta, et skole- og behandlingshjem for udviklingshæmmede børn og voksne baseret på antroposofisk medicin, -terapi og -pædagogik. Hun udførte flere udsmykninger og værker til Marjatta, og mange af de ansatte har mødt kunstneren på hendes ældre dage. Det nære forhold til institutionen betød også, at Grethe Bagge valgte at testamentere hele sit værk til Marjatta.
Takket være Marjattas arbejde med at løfte ansvaret for så stor en samling af værker, ja for et helt liv, har det været muligt for Rønnebæksholm at udføre helt ny forskning i kunstnerens oeuvre og at genindtroducere Grethe Bagge til den nyere kunsthistorie.