25 november 2023
14:00 - 17:00
Samtalesalon: Diasporaens kunstneriske potentiale
Denne fjerde og sidste samtalesalon, under programmet Samtaler på tværs af generøsitet, vil undersøge, hvordan vi i Danmark forholder os til vores koloniale fortid og samtid og hvordan samfundet kan uddannes gennem diasporaens kunstneriske greb, erfaringer og potentialer. Med bidrag fra Jeannette Ehlers, Awa Konaté, Lydia Östberg Diakité og Mai Takawira. Arrangementet afholdes på dansk.
I løbet af dagen er det også muligt at opleve den aktuelle udstilling i Kunsthallen, Diasporic Frequencies : Sacred Ecopoetics. Jeannette Ehlers med Lydia Östberg Diakité og patricia kaersenhout.
Program kl.14-17.00
14.00-14.10, velkommen ved Lotte Juul Petersen og Vibeke Kelding Hansen, Rønnebæksholm
14.10-14.30, performance ved kunstner Lydia Östberg Diakité i udstillingen
14.30-15.00, mulighed for at se udstillingen
15-15.45, samtale mellem kunstner Jeannette Ehlers og uafhængig kulturskaber Mai Takawira i Herskabsstalden
Pause med te og kaffe i Herskabsstalden
16.00-16.30,online præsentation med Awa Konaté i Herskabsstalden
16.30-17.00, spørgsmål og opsummering.
Jeannette Ehlers er en københavnsk kunstner af dansk og trinidadisk afstamning. Ehlers praksis tager form eksperimentelt på tværs af fotografi, video, installation, skulptur og performance. Hun er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2006. Ehlers’ værker arbejder ofte med dekoloniale hjemsøgelser og forstyrrelser, og hun insisterer på muligheden for empowerment og healing i sin kunst, idet hun ærer arven af modstand i den afrikanske diaspora. Hun forener det historiske, det kollektive og det rebelske med det familiære, det kropslige og det poetiske. Med forfatteren Lesley-Ann Browns ord: “Ehlers minder alle, der deltager i eller ser på hendes arbejde, om, at historien ikke er fortid.”
Lydia Östberg Diakité er en kunstner, der arbejder på tværs af performance, video, tekst og koreografi – ofte kombineret i installatoriske og performative formater. Med sin praksis formidler Lydia Östberg Diakité komplekse, spekulative fortællinger om temaer såsom identitet, magt, arv, populærkulturelle referencer og performative gestus. Lydia Östberg Diakité er uddannet fra Den Danske Scenekunstskoles Danse- og Koreografistudier i 2017 og har siden arbejdet og turneret med adskillige værker internationalt: immortal summit (2021) og A Choreographic Conversation (2021), skabt sammen med BamBam Frost; CRY BABY (2020) og FIEBRE (2018), co-signed af Tamara Alegre og Marie Ursin og vinder af The ImPulsTanz Young Choreographers’ Awards – 8t:ension series 2021. Diakité er medstifter af Dance Cooperative (2019), som er et kunstnerdrevet atelier i København.
patricia kaersenhout er født i Holland, men en efterkommer af surinamske forældre. patricia kaersenhout kunstneriske praksis er en udvidet rejse, hvor hun undersøger sin surinamske baggrund i forhold til sin opvækst i en vesteuropæisk kultur. Den politiske tråd i hendes arbejde rejser spørgsmål om den afrikanske diasporas bevægelser og dens relation til feminisme, seksualitet, racisme og slaveriets historie. Hun anser sin kunstpraksis for at være social. Med sine projekter styrker hun (unge) farvede mænd og kvinder og støtter marginaliserede mennesker. Ved at afsløre glemte historier forsøger hun at genvinde værdighed og skabe transformativ retfærdighed. Hun har ofte udstillinger i Holland og i udlandet.
Awa Konaté er kurator og kunstkonsulent med base i hhv. København, Abu Dhabi og London. Hendes kuratoriske praksis er forankret i arkivalieresearch, dekolonial teori og sort feministisk antrit med interesse for både kamerabaserede praksisser og multidisciplinærer kunstnere fra det afrikanske kontinent og sorte diaspora. Som kurator arbejder hun med udstillinger, kommissioner, og offentlige programmer og har i den forbindelse blandet andet arbejdet med internationale institutioner såsom Serpentine Galleries, South London Gallery, The Showroom, og Kunsthal Charlottenborg. Hun er af og til skribent og hendes tekster er heriblandt blevet udgivet i Third Text, Phaidon, Foam Magazine, og Deutsche Börse Photography Foundation Prize. Derudover er hun grundlægger af den kuratoriske platform Culture Art Society (CAS) og til daglig kurator ved Guggenheim Abu Dhabi.
Mai Takawira er cand.mag i Moderne Kultur og uafhængig kulturskaber baseret i København. Ofte centrerer hendes praksis erfaringer af sorthed i Norden fra det prekære til det politisk potente, såvel som afrodiasporiske dialoger på tværs af tid og sted, og det oversættelsesarbejde det skaber. Takawira har holdt foredrag og workshops på Det Kongelige Danske Kunstakademi og været involveret i forskellige projekter iværksat af museer og kunstinstitutioner i Danmark bl.a. udstillingen THIS IS NOT AFRICA på ARoS, filmvisningen AFTERSHOCKS i Kunsthal Charlottenborg og talk-serien Becomings på Art Hub Copenhagen. Derudover var Takawira i en årrække en del af det feministiske arbejdskollektiv Marronage, der bragte fortællinger om/ handlinger af modstand frem gennem redaktionelt arbejde, artikler, demonstrationer, events og udstillinger.
Praktisk information: deltagelse er gratis når entréen i Kunsthallen er betalt. Arrangementet finder sted i udstillingen og Herskabsstalden, hvor der serveres lidt forfriskninger.
SAMTALER PÅ TVÆRS AF GENERØSITET er et dialog- og vidensprogram på Rønnebæksholm, som består af fire samtalesaloner. Programmet har sin reference fra N.F.S Grundtvigs ideer om det levende ord, hvor samtale, billedkunst, poesi og musik kan skabe nye demokratiske fællesskaber og læring på tværs. Grundtvig var tæt knyttet til Rønnebæksholm, gennem sin kone – Rønnebækholms ejer Marie Toft, og herfra tager programmet indirekte udgangspunkt i Grundtvigs pædagogiske og filosofiske ideer og bidrager med nye samtaleformater og vidensproduktion inden for samtidskunstscenen.
Støttet af Statens Kunstfonds pulje Viden, Debat og Dialog
Billede: Venligheden, Rønnebæksholm. Foto: Christian Brems