21 august 2010 – 3 oktober 2010
De levende ord

I forbindelse med festivalen World Wide Words , der afholdes på Rønnebæksholm fra 27. – 29. august vises i hovedbygningen en udstilling af kunstværker, der tager udgangspunkt i ordet. Bogstaver, ord, sprog og kommunikation udgør den struktur, der binder mennesker sammen i verden. Bogstaver kan både anskues som materielle, fysiske byggeklodser, som lyde og melodier, og som en magtstruktur, der indlemmer nogle grupper af mennesker og udelukker andre. Sproget er på den ene side en fastlagt struktur med regler for stavemåder og grammatik og på den anden side forandrer det sig uophørligt, fordi vi mennesker igennem tiden ændrer os og den måde, vi bruger sproget på. Formålet med udstillingen De levende ord er, at kaste lys over de måder sproget manifesterer sig i vores liv på, og at gøre os bevidste om den magt og betydning det har for vores opfattelse af os selv og omverdenen. Som titlen antyder, hylder udstillingen sprogets dynamik og foranderlighed, der er med til at holde ordene i live og blive mindet om deres betydning.
Udstillingen rummer værker af: Kirstine Roepstorff, Kaspar Bonnén, Gudrun Hasle, Lise Harlev, Mia Møller Andersen, Vivi Christensen, Rasmus Bjørn, Sonja Lillebæk Christensen, Nanna Debois Buhl, Jytte Høy og Peder Rasmussen. Roepstorffs grafikserie Out of the blue visualiserer sproget som et system af forskelle og ligheder, der i sig selv kan forskyde den betydning, vi normalt tillægger ordene. Kaspar Bonnén udforsker ordenes følelsesmæssige og materielle energi i sine performances, der dokumenteres med en række fotoserier. For Lise Harlev står sproget som kulturelt udtryk centralt, og i hendes helt nye videoværk I’m not from here fremvises den ensomhed, der er forbundet med at befinde sig i et land, hvor både sproget og kulturen er fremmed. Ensomheden står også centralt hos Gudrun Hasle, der i den 14 meter lange, broderede tegneserie Livshistorge viser, hvordan ordblindhed afskærer folk fra at deltage i de fællesskaber, som andre færdes i. Hos kunstnere så forskellige som Vivi Christensen og Peder Rasmussen ser vi ordene stå frem i deres materialitet i henholdsvis installation og keramiske figurer, der betoner ordenes sanselige fremtoning skærpes.
Kunstværkerne er forskellige både hvad angår form og indhold. Tegninger, skulpturer, fotos, videoværker, collager, keramik og installationer supplerer og belyser hinanden, således at udstillingen afspejler den mangfoldighed, der præger samtidskunstscenen. Vægten er ligeligt fordelt mellem helt nye værker og allerede eksisterende værker, der har været udstillet tidligere. At skabe en kunstudstilling med fokus på ord kan i første omgang forekomme selvmodsigende, idet ordet som oftest sættes i forbindelse med litteraturens verden. Men billedkunst er også sprog, og interessant nok tilfører det sproglige indhold ofte værkerne en tidslig dimension, hvad enten det fører til brugen af billedserier, tegneserier eller inddragelsen af video. Sproget gør billederne bevægelige og levende, ligesom værkernes udtryk og betydning holder ordene i live.
Titlen De levende ord peger tilbage på Det levende ord og refererer både til ordets skabende kraft i den kristne skabelsesberetning og til N. F. S. Grundtvigs forherligelse af det talte ord. I denne udstilling er ordet blevet til mange ord, da sproget pilles fra hinanden og underkastes forskellige eksperimenter og analyser.