12 januar 2008 – 24 marts 2008
Bjørn Nørgaard
Udstillingen var tilrettelagt af Bjørn Nørgaard, der gav hver af Rønnebæksholms syv stuer et særegent kunstnerisk udtryk. Det gjaldt ikke mindst hjørnestuen, hvor Bjørn Nørgaard opbyggede en større skulpturel installation – Slattenpatten og hendes døtre.
Bjørn Nørgaard – der er født 1947 – er billedhugger, grafiker og performancekunstner. Han var professor ved Det Kongelige Kunstakademi 1985 – 1994, gæsteprofessor på Konsthögskolan i Stockholm 1984, gæsteprofessor på Rijksakademiet i Amsterdam 1987-88, formand for Det særlige Bygningssyn fra 1995 og medlem af Kulturkanonens udvalg for billedkunst. Han har modtaget mange hædersbevisninger, bl.a. Statens Kunstfonds 3-årige stipendie 1977, Eckersberg Medalje i 1980, Prins Eugen Medalje i 1995 og Thorvaldsens Medalje i 1996.
Bjørn Nørgaard blev landskendt, da han i 1970 – som protest mod Vietnamkrigen – slagtede en hest på en mark ved Kirke Hyllinge. Det medførte voldsomme protester, da den aflivede hest blev parteret og fordelt på 112 syltetøjsglas. Det skete i forbindelse med udstillingen Tabernakel på Louisiana.
Den store opgave med at udføre 17 gobeliner med motiver fra Danmarks historie gjorde imidlertid for alvor Bjørn Nørgaard kendt – og elsket. Gobelinerne – der hænger i riddersalen på Christiansborg – var Dansk Industri´s gave til Dronning Margrethe i anledning af dennes 50 års fødselsdag.
Bjørn Nørgaards inspiration fra forskellige kunsthistoriske perioder og kulturkredse gjorde ham selvskreven til at tegne kartonerne til de store gobeliner med motiverne fra vikingetid til fremtid.
Bjørn Nørgaard er uddannet på Den Eksperimenterende Kunstskole (Eks-skolen), hvor Paul Gernes var den drivende kraft. Han har arbejdet med happenings, aktioner, objekter, tegneserier, kollektive film, maleri, skulptur, tidsskrifter, bøger, demonstrationer, plakater, trykkerivirksomhed og endog kammeropera.
Bjørn Nørgaards tidlige arbejder var karakteristiske for nybruddet inden for dansk kunst i de år. Aktionerne – hvori der ofte indgik et religiøst aspekt – virkede stærkt provokerende. F.eks. da hustruen Lene Adler Petersen vandrede nøgen gennem Børslokalerne som en korsbærende, kvindelig Kristus.
Bjørn Nørgaard har udført mange store udsmykningsopgaver.
Af de mere kendte kan nævnes Menneskemuren, der blev udført til den skandinaviske udstilling på Guggenheim Museet. Den var i 80-erne opstillet ved Statens Museum for Kunst. Af andre udsmykninger kan nævnes det 26 meter høje Thors Tårn ved Høje Tåstrup station, hvori bl.a. indgår 20.000 håndlavede keramiske dele, det granitbelagte Amager Torv og Byporten i Randers. Bjørn Nørgaard har desuden udført altertavler og messehagler.