29 oktober 2023
12:00 - 17:00
Allehelgen i Haven
Allehelgen markerer afslutningen på årets residencies i 2023 på Rønnebæksholm, der har været del af residency programmet ’Fælles om Haven’. På denne dag vil vi fejre de forbindelser til jorden, der knyttes i kunstnernes arbejde, som kan minde os om de cirkulære processer, der fortsætter ind i året, når det går på hæld.
Vi vil samles om et måltid af havens afgrøder, lavet af Ying Ying Lu Fager, der er frivillig i Haven og i gang med at uddanne sig til kok.
Sammen med kunstnerne fra årets residency; Helene Johanne Christensen, Peter Kærgaard, Therese Bülow og Sara Mering, vil vi få indsigt i deres tid i Haven. I de fire kunstneres arbejde er kunsten og sproget en del af samme sfære, del af samme have, og de vil fortælle os om hvad der kom frem i løbet af arbejdet med haven på Rønnebæksholm.
Signe Voltelen vil tage os med i det frø-felt hun har arbejdet på i Haven, og indvi os i frø og kulturplanternes mangfoldighed.
En panelsamtale åbner op for tværfaglige dialoger om at arbejde i og med en have.
Afsluttende vil kunstner Marie Vedel og forfatter Anna Rieder dele fra deres sommer residency på Rønnebæksholm.
Praktisk information: Man kan booke billet til dagen på billetto.dk. Det koster 50 kr. og er inkl. frokost, kaffe og kage, samt entre til den aktuelle udstilling med billedkunstner og digter Jessie Kleemann, Lá. Læ. Likkja. Magna. Husk at tage tøj på alt efter vejret. I tilfælde af meget dårligt vejr kan noget af programmet rykke inden for.
Program
12.00 Frokost ved Ying Ying Lu Fager og velkomst ved Rønnebæksholms kunstneriske team.
12.45 Residency kunstnere i ’Fælles om Haven’ Helene Johanne Christensen og Peter Kærgaard. Talk og haveøvelse: Kunstnerne fortæller om deres residency-projekt ’Havens linjer, tråde & spor’, om deres research, metoder og fund, og de læser op af deres arbejde. Publikum inviteres desuden til at prøve en haveøvelse i praksis.
13.30 Residency kunstnere i ’Fælles om Haven’ Therese Bülow og Sara Mering. Kunstnerne vil udfolde deres residency i praksis omkring håndens arbejde og høren.
14.15 Pause, kaffe og kage
14.45 Signe Voltelen har frøfelt i haven og er frøekspert. Hun vil lede en workshop om at bevare kulturplanternes mangfoldighed.
15.30 Panelsamtale med Madeleine Kate McGowan fra Stedets Væsen, Sara Gade fra Rønnebæksholms Have, Monia Sander Haj-Mohamed og Cecilie Ullerup Schmidt. Modereres af Rebekka Elisabeth Anker-Møller.
16.30 Forfriskning til sidste del.
16.30 Residency kunstnere Marie Vedel og Anna Rieder, som var på residency i ’Fælles Rum’, vil vise deres arbejde med Fremvisning af visioner og ideer, del 1.
Ide, tekst, instruktion og formgivning: Anna Rieder og Marie Vedel.
Medudvikling og formgivning: Sofie Lund
Performere: Sebastian Nathan og Marie Vedel.
17.00 Tak for i dag.
Biografier:
Ying Ying Lu Fager kommer oprindeligt fra Kina og bor nu i Næstved, hvor hun arbejder på Hotel Kirstine og er frivillig i haven.
Peter Kærgaard Andersen er billedkunstner og PhD. I sit kunstnerisk virke kombinerer han situerede og sociale praksisser med tænkning inden for post-, blå – og miljøhumaniora. Han arbejder på tværs af kunstneriske udtryk som undersøger temaer som tid, sted og landskab, menneskelige og ikke-menneskelige fællesskaber og erindring.
Helene Johanne Christensen er en dansk forfatter. Hun har udgivet to digtsamlinger, Sammenfald (2021) og BLÅ (2018) på Forlaget Gladiator, og hendes essays er trykt i forskellige tidsskrifter. Hun er især optaget af forholdet mellem det menneskelige og det ikke-menneskelige og af, hvordan viden produceres og opfattes. Undervisning er en vigtig del af hendes kunstneriske praksis og tager bl.a. form som stedsspecifikke skriveworkshops med fokus på at udvikle sensibilitet og opmærksomhed over for verden.
Sara Mering er bachelor i litteraturvidenskab, freelance skribent og redaktør. Hun arbejder for det meste med prosa, både fiktion og journalistisk. Mering skriver i øjeblikket for Dagbladet Information og er assistent på serien Langsomme Samtaler med Rune Lykkeberg. Desuden redigerer og oversætter hun for Forlaget Virkelig og har blandt andet været med til at udgive værker af Ursula K. Le Guin, Silvia Federici, Robert Walser. Hun arbejder i øjeblikket på en oversættelse af Karoline von Günderrode. I sin litterære praksis interesserer hun sig for forbindelsen mellem økologi og litteratur.
Therese Bülow er billedkunstner og uddannet fra Konsthögskolan i Malmö (2022). Hendes praksis bevæger sig mellem skulptur og performance. Med udgangspunkt i håndens arbejde, undersøger Bülow hvordan redskaber og materialer er med til at mediere vores oplevelse af verden. I sit arbejde beskæftiger hun sig med de objekter kroppen allerede indgår i intim relation med, tekstilet, redskabet, sæben. Af de materialer vi består af og forlænger kroppen med. Bülow er interesseret i narrativer der ligger bag den vestlige samtids natursyn og opfattelse af ressourcer
Signe Voltelen er frøekspert, uddannet arkitekt og medlem af Frøsamlerne, der arbejder for at bevare kulturplanternes mangfoldighed. Hun er medforfatter til bogen Frø.
Madeleine Kate McGowan arbejder i krydsfeltet mellem performance, film, formidling og økologi. McGowan er kunstnerisk leder af Stedets Væsen hos innovationsbureauet NXT, hvor hun leder undersøgelsen Haveværten, som en del af New European Bauhaus. Hun er stifter af dokumentar-projektet Other Story og skaber stor-skala performance installationer, den seneste Solastalgia, produceret af Sort/Hvid med premiere i 2024. McGowan’s arbejde har bla. været præsenteret hos British Film Institute, Charlottenborg Kunsthal, Det Danske Hus i Palæstina, Oaxaca Filmfest, Yale, Nationalmuseet, Metropolis, Nikolaj Kunsthal.
Sara Gade er uddannet tekstildesigner, formidler fra Håndarbejdes Fremme-seminarium og holistisk biomediciner uddannet ved Gunvor Juul. Hun er initiativtager til Pigmenthaven på Rønnebæksholm. I dag er hun ansvarlig for den daglige drift, udvikling, formidling af haven i samarbejde med resten af teamet på Rønnebæksholm. Sara har en ressourceæstetisk tilgang og skaber nærende miljøer i en vertikal forståelse af haven.
Cecilie Ullerup Schmidt arbejder med performancekunst, kuratering, æstetikteori, og historisering af kunstnerkollektiver. Hun er ansat som adjunkt og vicecenterleder ved Ny Carlsberg Fondets forskningscenter Kunst som Forum på Københavns Universitet, hvor hun arbejder med kunstens umage og ulige fællesskaber. Cecilies praksis centrerer produktionsæstetik: udformning af liv i kunstens rammer. For tiden er hun særligt optaget af affekterne i og omkring separatistiske kollektiver, af racial og kolonial stillegørelse og hvidhed inden for kulturpolitikken i Norden.
Monia Sander Haj-Mohamed arbejder i et krydsfelt mellem tekst, tegning, performance og iscenesættelse. Med referencer til teateret undersøger Haj-Mohamed spændvidden i det performative rum, hvor virkelighed og fiktion sammenblandes, og hvor distinktionen mellem virkelige mennesker og litterære karakterer sløres. Haj-Mohamed er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, hvorfra hun dimitterede i 2020. Hun har udgivet de to bøger; Dominique og Alexander-trilogien – et performanceessay i tre akter, begge på Forlaget Korridor, og modtog i 2019 Schadeprisen for Alexander-trilogien.
Rebekka Elisabeth Anker-Møller er kurator hos Nikolaj Kunsthal og SixtyEight Art Institute i København. Hun har en kandidat i visuel kultur fra Københavns Universitet og en international MA i kuratering fra Aarhus Universitet. Anker-Møller har tidligere arbejdet på Kunsthal Charlottenborg og hos kurator-kollektivet South into North samt co-drevet udstillingsstedet RØM. Seneste større kunstprojekter inkluderer Enheduana – Dronning over Verdens Magter på Thorvaldsens Museum (2022) og person – i bevægelse på henholdsvis Rønnebæksholm, Copenhagen Contemporary, Kunsthal Nord og Kunsthal Aarhus (2022-2023).
Anna Rieder Uddannet fra Forfatterskolen, 2019. Anna Rieders praksis har de seneste år knyttet sig til begrebet ømhedsaktivisme, og undersøger bl.a. poesiens politiske potentialer, ofte kollektivt.
Marie Vedel MFA fra Konsthögskolan i Malmö. Marie Vedel arbejder, i sin ofte kollektive kunstpraksis, med tekstbaseret performance, 3D-informeret skulptur, videoer og hørespil med et fokus på den instruerede krop og munden som et privat og offentligt sted, hvor materiale: tale, medicin etc. udveksles med omverdenen.
SixtyEight Art Institute, er til dagligt drevet af Christopher Sand-Iversen og Rebekka Elisabeth Anker-Møller og er en kunstnerisk/kuratorisk researchorganisation med base i København og er en åben platform for udstillingsvirksomhed, uddannelsesinitiativer og udgivelse i forskellige former, der ønsker at afdække, udvikle og fremme udveksling mellem kunstnere og kuratorer og deres kreative arbejdskraft. Det aktuelle udstillingsprogram, 2023-24, er venligt og generøst støttet af Statens Kunstfond, Beckett-Fonden, Augustinus Fonden og Knud Højgaards Fond.
Rønnebæksholms kunstneriske team består af leder Lotte Juul Petersen og kurator Vibeke Kelding Hansen.
Residensiet Fælles om Haven er skabt i samarbejde mellem Rønnebæksholm og SixtyEight Art Institute, og støttet af Det Obelske Familiefond som en del af FællesRum.
Foto: Christian Brems