Morten Schelde

Morten Schelde er født i 1972, og har siden afgangen fra Kunstakademiet i København i 2001 haft adskillige udstillinger i Danmark og udlandet. Han har netop afsluttet arbejdet med et stort vægmaleri til Kronprinsparrets palæ på Amalienborg og er desuden repræsenteret på Louisiana, Statens Museum for Kunst, Arken og Vestsjællands Kunstmuseum.

Udstillingen på Rønnebæksholm er den første samlede præsentation af de hovedtemaer, motiver og medier som Schelde arbejder med, og viser sammenhænge mellem værkerne på kryds og tværs af hans produktion. Foruden hovedværker fra de sidste 10 år, præsenteres også helt nye malerier og fotografier der ikke har været vist før.

Scheldes kunst byder på kraftfulde malerier, enorme tegninger og digitalt bearbejdede fotografier hvor begivenheder og steder fra virkelighedens verden blander sig med fiktionens. Værkerne rummer fortællinger om opdagelsesrejser, videnskabelige ekspeditioner, gamle slotte, dinosaurer og spøgelsesheste. Serien The Great Fiction of Science, der tager udgangspunkt i Scheldes oplevelser fra tiden som skibskunstner på Galathea 3 ekspeditionen, vises side om side med værker der skildrer sørøverskibe fra litteraturens verden. I Scheldes univers er det svært at sige, hvor virkeligheden hører op og fantasien begynder.

Billederne er ofte dramatiske, da de er bygget op om sammenstød mellem forskellige sfærer og overgange mellem forskellige verdener - en gammel saks i universets tomme rum, eller et fritsvævende blodrødt hjerte i en spejlkorridor. Kendetegnende for Scheldes kunst er, at man altid efterlades med oplevelsen af at have fået en rigtig god historie, fordi hans værker er mættede med fortællinger og detaljer som man kan fortabe sig i.

Schelde begyndte som maler i studieårene, gik siden over til tegning og fotografi, og arbejder nu igen med maleriet, uden dog at have lagt de andre medier på hylden. Hans værker bliver beriget af hinanden, når han udfordrer de forskellige medier ved at lade kendetegn fra et medie dukke op i et andet. I Scheldes værker overdøver udforskningen af mediet dog aldrig de fortællinger, der udfolder sig i værkerne. Der er tværtimod tale om to sideløbende forløb, der understøtter hinanden.