Artist Talk med Martin Aagaard Hansen

Torsdag d. 1. juni kl. 17

Mød kunstneren Martin Aagaard Hansen (f. 1988), der lige nu er udstillingsaktuel med udstillingen ”Widnes” på Rønnebæksholm.

I udstillingen viser Martin Aagaaard Hansen sine egne værker og værker af kunstneren og poeten Gordon Fazakerley (1937-2011). De to kunstnere har aldrig mødt hinanden, men der findes et fælles sprog i deres værker: hurtige streger og flertydige motiver, der befinder sig i lag af kraftige farver eller sarte blyantstreger. Til denne artist talk vil Martin Aagaard Hansen fortælle om arbejdet med sine egne værker, men også om at tilrettelægge en udstilling sammen med en kunstner, han aldrig har mødt.

Stregen er ikke til at komme udenom i Martin Aagaard Hansens værker. For selvom han er maler – uddannet fra kunstakademiet– så er den tegnede streg næsten altid nærværende. Som konturerne af figurer, der delvist træder frem, eller som kompositoriske streger, der indtager lærredet. Som i værket Sleep, hvor forskelligartede streger bygger værket op: hastige, afsøgende streger, velovervejede og detaljerede streger, streger, der optegner riddere og sovende ansigter, streger der udvisker selvsamme figurer.
Det er i et værk som dette svært ikke at se en hilsen til surrealismen og måske især til CoBrA-kunstnernes arbejde med den såkaldte automattegning: en teknik, hvor én lang krøllet, snirklet streg kunne frembringe indtil flere forskellige, tilfældige – automatiske – væsner og skikkelser. Figurer fra det underbevidste.
Heller ikke i Martin Aagaard Andersens værker er der ét enkelt billede på færde; men flere, der vikler sig bogstaveligt talt ind i hinanden, og som gør det svært at dechifrere det enkelte element.

Og hvor kommer de så fra, disse mange figurer og elementer? Der er ikke noget enkelt svar, for de kommer fra mange forskellige billedlagre: nogle billeder er fundet gennem søgninger på eBay eller lignende internetsider, hvor private tager billeder af mere eller mindre tilfældige ting, som de vil sælge: et par buster, et spejl, et maleri.
Andre gange er billederne hentet i virkelighedens verden som for eksempel kompositionen i The Armswinger, der er fundet i et nu nedlagt skralderum på Nørrebro. Og så andre steder er kilden måske gået tabt, som i værket The Herbal Prince, hvor en siddende skikkelse er bygget op af mange, korte penselstrøg, der fylder hele værkets flade ud og skaber én stor ornamentik. Forlægget til værket er nu ikke andet end en skitse i en skitsebog samt noten ”urteprinsen”. Som sådan er det også ligegyldigt, hvor hvert enkelt billede kommer fra, for de afspejler netop en praksis, hvor billeder indsamles og genbruges – nærmest upcycles – og får en chance til i stedet for at forsvinde på internettets store kirkegård.

På udstillingen ”Widnes”, har Martin Aagaard Hansen brugt indsamlingsgrebet kuratorisk. Her viser han nemlig, sammen med egne værker, værker af situationisten Gordon Fazakerley (1937-2011).
Fazakerley – der var en del af kredsen omkring Asger Jorn og Jørgen Nash, men som aldrig blev alment kendt i sin levetid – havde ligesom Martin Aagaard Hansen en mangeartet og kompleks malerisk praksis. Disse ofte komplicerede værker med tykke lag af maling, vilde farver og kompositioner, der ikke altid er umiddelbart til at afkode, har Martin Aagaard Hansen ophængt side om side med sine egne værker, så kurateringen bliver et værk i sig selv.
Og ligesom det er tilfældet med Martin Aagaard Hansens malerier, så får også udstillingsmediet lov til at gå i mange forskellige retninger – fra de helt små formater til det helt store, fra de mere rolige, grafiske værker til dynamiske malerier og rastløse streger. Der er altid mange forskellige veje at bevæge sig gennem Martin Aagaard Hansen værker og en ny retning vil frembringe nye figurer eller sløre andre – uanset om man kigger på et maleri, en tegning eller grafik, eller om man bevæger sig gennem en udstilling.

Entré 50 kr. Tilmelding til info@roennebaeksholm.dk
Arrangementet er gratis for medlemmer af Rønnebæksholms Venneforening